طرز تهیه‌ی خورش قیمه سیب‌زمینی

توسط علی مجاهد در تاریخ 1399/2/15

خورشت(خورش) قیمه غذایست لذیذ که نه تنها مردم ایران بلکه مردم بسیاری از کشورهای مجاور از آن تغذیه می‌کنند و با توجه به گسترده بودن جمعیت این افراد قطعا به روش و طرق متفاوتی طبخ صورت می‌گیرید و انواع مختلفی نیز دارد. در اینجا به طرز طبخ خورشت قیمه با سیب‌زمینی می‌پردازیم، می‌خواهیم بدانیم که چطور این خورشت جا افتاده و در بهترین طمع و بوی خودش باشد.
از آنجایی که هر فرد خورشت را برای تعداد افراد متفاوتی آماده می‌کند، پس از مقدار دقیق مواد اولیه می‌گذریم و فقط به نام بردنشان اکتفا می‌کنیم.

مواد مورد نیاز برای تهیه‌ی خورشت قیمه و سیب‌زمینی:
1.  گوشت گوسفندی قیمه‌ای (تکه شده)
2.  لپه
3.  پیاز متوسط
4.  رب گوجه فرنگی
5.  لیمو عمانی
6.  ادویه که شامل: زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و قرمز، دارچین و زعفران می‌شود.
7.  روغن

حال به شرح تهیه‌ی خورشت می‌پردازیم، نکاتی هست که با رعایت کردن آن‌ها خورشت خوشمزه‌تر و جا افتاده‌تر و به اصطلاح خوش رنگ و لعاب‌تری خواهیم داشت، این نکات موارد ساده‌ای هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.


•  برای بار گذاشتن خورشت بهتر از لپه‌ها را از شب قبل خیس کنید و آب آن را حتما چندین بار عوض کنید.
•  خورشت را ساعاتی زودتر بار گذارید تا با شعله‌ای ملایم‌تر و زمانی بیشتر به آرامی بپزد و جا بیافتد.
•  سیب‌زمینی‌هارا یک ساعت قبل از سرخ کردن به صورت خلالی خرد کرده و در ظرف آب سرد به همراه کمی نمک قرار دهید.
•  لیمو عمانی ها را پس از شستن در آب جوش خیس کنید، پس از 30 دقیقه پوست و هسته‌ی آن‌ها را جدا کرده و پره‌هایشان را برای خورشت آماده کنید. این کار کمک می‌کند که خورشت تلخ نشود. اگر تمایل دارید از لیمو عمانی کامل استفاده کنید، پس از خیس کردن با چاقو یا چنگال شیارهای کوچکی روی بدنه‌ی آن ایجاد کنید و سپس آن را داخل خورشت بیاندازید.

 

طرز تهیه‌ی خورشت قیمه و سیب‌زمینی:

1.  ابتدا پیازها را به صورت نگینی و ریز خرد کرده و با روغن آن را تفت دهید تا به رنگ طلایی و نرم درآیند.
2.  با تغییر رنگ پیاز، زردچوبه، نمک، فلفل‌ها را به آن اضافه کرده و به مدت چند ثانیه تفت دهید.
3.  تکه‌های گوشت را اضافه کرده، آن را با شعله‌ی ملایم تفت دهید تا از حالت خامی در بیایند و تغییر رنگ دهند.
4.  اکنون زمان اضافه کردن لپه‌هاییست که از شب قبل آن‌هارا خیساندید، لپه‌ها را نیز مقداری تفت دهید.
5.  حال بسته به میزان خورشت می‌بایست رب اضافه کنید، اصولا برای 4-5 نفر 3 قاشق رب مناسب است؛ رب را در روغن کمی تفت دهید تا از حالت خامی خارج شود و رنگش تغییر کند و به اصطلاح به روغن بیافتد، سپس با تمامی مواد داخل
6.  حال زمان اضافه کردن آب می‌باشد، 5 لیوان کامل آب اضافه کنید (اینجا هم به میزان خورشت شما بستگی دارد، می‌توان بیشتر و کمتر شود.) پس از جوش آمدن آب خورشت شعله‌ را بسیار کم کنید و اجازه بدین 3-4 ساعت به آرامی بپزد.
7.  پس از 3 ساعت از پختن خورشت، آن را بچشید و اگر نیاز به نمک نداشت سپس لیمو عمانی‌هایی را که خیسانده بودید به آن اضافه کنید.
8.  یک چهارم پیمانه زعفران را با آب جوش دم کنید و زمانی که حرارتش را از دست داد داخل یخچال بگذارید تا رنگ بیشتری بگیرد، پس از 30 دقیقه مقداری دارچین به آن اضافه کنید و آن را به خورشت اضافه کنید و اجازه دهید 30 قیقه دیگر بجوشد. دارچین علاوه بر عطر دلنشین کمک می‌کند رنگ خورشت شما تیره نشود.
9.  برای سرخ کردن سیب‌زمینی‌های که خیسشان کرده بودید، زمانی که روغن داغ شد مقدار کمی نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید سپس سیب‌زمینی‌ها را به آن اضافه کنید تا سیب‌زمینی‌ها رنگ زیبایی به خود بگیرند.


افرادی که بجای قابلمه از زودپز استفاده می‌کنند، پس از اضافه کردن لپه فقط و فقط باید 40 دقیقه خورشتشان بپزد، چرا که بیشتر از آن زمان لپه له می‌شود.
حال خورشت لذیذ و خوش رنگ شما آماده شده و در کنار برنج زعفرانی می‌توانید نوش جان بفرمایید.