ترس‌های خرید آنلاین غذا

توسط علی مجاهد در تاریخ 1399/3/11

درمطلب گذشته که به بررسی ترس‌های خرید آنلاین پرداختیم، در واقع در نظر داشتیم به مطلب امروزمان یعنی ترس‌های خرید آنلاین غذا بپردازیم و راهکارهایی برای برطرف کردن آن بیان کنیم.

با اینکه سال‌هاست در کشورمان سفارش آنلاین یا تلفنی غذا بسیار مرسوم شده اما بازهم این مطلب برای بسیاری از رستوران‌های تازه تاسیس یا ناشناخته برای مشتریان( باتوجه به همه گیری سامانههای سفارش آنلاین غذا) وجود دارد.

باتوجه به بسترهای ارائه شده اعم از وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی رستوران‌ها یا نحوه‌ی حضور رستوران‌ها در سامانههای سفارش آنلاین غذا می‌توان ترس‌های خرید آنلاین غذا توسط مشتریان را بررسی نموند. اما این تنها یک جنبه‌ی این ترس‌هاست. در واقع این عوامل همه ابزاری برای رستوران‌ها هستند که بتوانند این ترس‌ها را برای مشتریان‌شان کنترل و برطرف کنند و در کنارش همه‌ی این موارد راه‌های تشخیص برای مشتریان نیز هستند.

اما امروز میخواهیم دراین مطلب عوامل مهم دیگری را بررسی کنیم.
(موارد گفته شده در پایین باتوجه به نمونه قراردادن خود مجموعه‌ی قیمه دات کام است و قابل بسط برای سایر مجموعه‌ها می‌باشد.)

اولین و مهمترین عامل
ترس از کیفیت

مهمترین عامل در بین همه‌ی این ترس‌ها، مسئله‌ی کیفیت می‌باشد. کیفیت گفته شده برای مشتری از تهیه‌ی محصولات اولیه برای طبخ تا فرآیند و شیوه‌ی طبخ، ارائه‌ی غذای طبخ شده و کیفیت نهایی آن می‌باشد. که مشهودتریناین موارد مورد آخر یعنی کیفیت نهایی و طعم غذا می‌باشد. در مطالعه‌ی مجموعه‌ی خودمان می‌توان به طور مثال به این موارد  اشاره کرد:
- نوع برنج استفاده شده
- پخته یا نپخته بودن لپه‌ها
- عطر و طمع خورشت
- حجم گوشت
- متناسب بودن میزان سیب‌زمینی یا بادمجان سرخ شده
- حجم غذا
و........

این موارد و مثال‌ها در وهله‌ی اول برای مشتریان ترس‌های بزرگی به شمار می‌رود. مخصوصا هنگامی که مشتری با مجموعه‌ی شما آشنا نباشد یا تجربه‌ی ناموفقی در خرید و سفارش داشته باشد. هر رستوران باتوجه به ابزاری که در دست دارد می‌تواند این ترس‌ها را برای مشتریانش برطرف کند که در آینده مفصل به این مطلب هم خواهیم پرداخت.

 

دومین عامل، ترس از نحوه‌ی ارسال

یکی از مهمترین عامل‌های دیگر، مسئله‌ی ارسال غذا توسط رستوران و دریافت آن توسط متشری است که می‌تواند ترس‌هایی مانند ترس‌های زیر را برای مشتری به همراه داشته باشد:
- تاخیر درارسال
-هزینه‌ی ارسال
- ظاهر پیک
- برخورد پیک
- نوع و نحوه‌ی بسته‌بندی
- مغایرت سفارش

و...........

این ترس‌ها ساده‌تر از مابقی ترس های گفته شده تا به اینجا برای مشتریان قابل حل است و کافی است هر رستوران یک برنامه‌ریزی دقیق و اطلاع‌سانی درست درباره‌ی این موارد داشته باشد.

 

عامل سوم، ترس از قیمت

این مورد به این شکل بررسی می‌شود که مشتری قبل از سفارش قطعا قیمت هر آیتم را مشاهده می‌کند اما ترس واقعی آن در واقع این موضوع است که آیا قیمت به حجم و قیمت به کیفیت آن غذا ارزش دارد یا خیر. این مورد هم برای رستوران‌هایی که غذای با کیفیتی ارائه می‌دهند به سادگی برای مشتریان‌شان قابل حل است و تنها نیاز به معرفی و چند تکنیک بازاریابی دارد.چون این مورد اثبات شده است که مشتریان خواهان بهترین کیفیت هستند و بعد از کیفیت عامل قیمت و هزینه برای آنها در اولویت است.

 

عامل چهارم، پشتیبانی

درهنگام خرید غذا به صورت آنلاین پشتیبانی مشتریان امری بسیار مهم است که درادامه‌ی سفارش برای مشتری یک رستوران به ترس از خرید تبدیل می‌شود که بازهم در مواجه اول مشتری با رستوران این مورد قابل حل است.

برخورد خوب و پشتیبانی درست از مشتری هنگام سفارش باعث می‌شود مشتری این ترس که آیا پس از دریافت غذا اگر مشکلی در هر بخشی داشته باشد چگونه می‌تواند آن را پیگیری و حل کند،برطرف می‌شود.

بزرگترین وشناخته شده ترین رستوران‌های زنجیره‌ای دنیا در این بخش نمونه‌های بسیار خوبی برای مطالعه هستند. همچنین بعضی از این شیوه در بین بعضی از رستوران‌های داخلی هم باب شده که باعث ایجاد حس اطمینان به مشتریان برای خرید و سفارش آنلاین غذا از رستوران‌هایشان شده است.