ترس های خرید آنلاین

توسط علی مجاهد در تاریخ 1399/3/6

شاید دیدن این مطلب و این عنوان در اینجا و در وبلاگ سایت ما کمی برایتان عجیب باشد اما این مطلب و در ادامه‌اش مطلب بعدی موارد مهمی را مورد بررسی قرار میدهد که در هر خرید اینترنتی می‌تواند راهگشای شما باشد.

 

امروزه شیوه خرید آنلاین به یکی از ارکان اصلی زندگی بیشتر مردم تبدیل شده است و یکی از راحت ترین راه‌های خرید برای مردم به‌شمار می‌رود. خرید آنلاین سبب صرفه جویی در وقت و هزینه می شود چون مادام که در خانه یا اداره یا هر جای دیگری هستید، می توانید اقدام به خرید آنلاین کنید و آن را در منزل خود دریافت کنید. از طرفی فروشندگان نیز در بسیاری موارد فروش اینترنتی را ترجیح می دهند چون بسیاری از معضلات فروش مانند ازدحام و شلوغی یا چانه زدن های بی دلیل با مشتری را کاهش می‌دهد.


در حال حاضر تقریبا همه محصولات مورد نیاز ما به صورت آنلاین به فروش می رسند و صدها وب سایت برای فروش محصولات متنوع می‌بینیم که قیمت های پایین ترین هم دارند، همچنین شما می توانید حین خرید اینترنتی از نظرات سایر خریداران محصول یا محصولات مدنظر خود مطلع شوید و مقایسه و تصمیم گیری بهترین داشته باشید. اما برخی مشکلات عمده در خرید آنلاین وجود دارد که ممکن است با آن ها مواجه شوید. ما در اینجا قصد داریم به مهمترین آن‌ها اشاره کنیم.

 

کیفیت محصول خریداری شده

کیفیت و درستی محصول یکی از مشکلات اصلی در خریدهای آنلاین است. به خصوص در کشور ما که هنوز خرید سنتی و از نزدیک اجناس امری رایج و قابل اعتماد است. در خرید آنلاین پس از دریافت محصول ممکن است متوجه شوید که محصول اشتباهی برای شما ارسال شده است( این مورد یکی از ترس‌های عمده در سفارش غذا به صورت اینترنتی هم هست). یا ممکن است سایز محصول ارسالی یا رنگ آن با آن چیز که مد نظر شما بوده تفاوت داشته باشد. گاهی ممکن است کیفیت محصول کمتر از حد استاندارد باشد یا کیفیت آن کمتر از میزان هزینه‌ای باشد که پرداخت کرده اید. شاید امکان تعویض یا دریافت مبلغ پرداختی برایتان وجود داشته باشد، اما باز هم باید هزینه حمل و نقل کالا را متقبل شوید.

به طور کلی عامل کیفیت مهمترین ترس برای عدم خرید اینترنتی است. حتی در خرید و سفارش غذا به طور کامل در مطلب بعدی به آن اشاره میکنیم.

 

بازگشت و پشتیبانی

این مورد نیز فاکتور مهم دیگری حین خریدهای آنلاین است. چون هنوز شما دید دقیقی از محصولی که در حال خرید آن هستید ندارید و هنوز آن را از نزدیک مشاهده و لمس نکردید. به همین دلیل داشتن سیاست بازگشت توسط مرجعی که از آن در حال خرید هستید عامل بسیار مهمی برای جلب اعتماد شما و ادامه‌ی خرید شما است. بحث پشتیبانی خرید هم عاملی است که به همین شکل برای شما اهمیت دارد. اینکه پس از دریافت محصول خریداری شده توسط شما تا چه اندازه می‌توانید از پشتیبانی‌های سایتی که محصول را خریداری کردید، استفاده کنید و در صورت بروز مشکل یا خطا از آن‌ها راهنمایی بخواهید. این مورد حتی قبل از انجام خرید هم بسیار امر مهم و اطمینان بخشی برای شما خواهد بود به طوری که بتوانید سایر سوالات خود را درباره‌ی محصول از پشتیبان‌ها بپرسید.

 

هزینه‌ها

عامل مهم دیگر هزینه‌ی اصلی و سایر هزینه‌های پنهان است. منظور از هزینه‌ی اصلی همان میزان ارزشی است که کالای خریداری شده از نظر شما دارد. ممکن است در خریدهای آنلاین گاهی ارزان بودن یک کالا نسبت به میانگین قیمت بازار شما را به شک بیاندازد و گاهی گران بودن آن. آن هم با توجه به این که شما هنوز آن کالا را از نزدیک مشاهده نکردید و از چگونگی کیفیت آن بی‌خبر هستید.

در این میانممکن است هزینه‌های پنهان دیگری هم باشد که به آن به‌درستی توجه نکرده‌اید مانند هزینه‌ی ارسال یا هزینه‌های خدمات پیشتیبانی. این موارد باید توسط سایت‌های فروش آنلاین به صورت کامل برای خریداران اطلاع رسانی شود که هرگونه شک و شبه را برای خریدار از بین ببرد.

 

امنیت


برخی فروشگاه های خرید آنلاین کلاه بردارند و با آن که خرید از آن ها بی خطر به نظر می آید و حتی محصول را با هزینه کمتری ارائه می دهند، ممکن است پس از به دست آوردن اطلاعات کارت پرداخت و اطلاعات شخصی شما هزینه را دریافت کنند و هیچ محصولی به شما تحویل ندهند. بنابراین از فروشگاه های آنلاینی که از اعتبار آن ها اطمینان ندارید خرید نکنید و حتما برای خرید نمادهای معتبر اطمینان بخش هر وب سایت را چک کنید. این مورد نیز بیشتر باید توسط خود سایت‌ها اطلاع رسانی شود تا اعتماد خریداران را جلب کند.

 

مشکلات ارسال و تحویل

باتوجه به نوع کسب و کار، سیاست کاری آن کسب و کار و محصولی که خریداری میکنید، ممکن است نحوه‌ی ارسال و دریافت متفاوتی در انتظارتان باشد. از شیوه‌ی قیمت گذاری تا شیوه و مدت ارسال نیز گرفته. همه‌ی این موارد در خرید آنلاین توسط خریدار بسیار مهم و حیاتی است مخوصا در زمان‌هایی که برای دریافت محصول زمان خاصی را مد نظر داشته باشید. این موارد همه می‌تواند باعث خرید یاعدم خرید شما برای یک محصول باشد و عمدتان سایت‌هایی موفق هستند به صورت شفاف نحوه‌ی ارسال خود را بیان می‌کنند و روش‌های مختلفی برای ارسال کالای خود دارند.